Top
Menu Luk

DESIGN

DIT CENTER

efter målgruppen

DESIGN DIT CENTER

OMRÅDET OG EJENDOMMEN

Det siger sig selv, at omgivelserne har stor betydning for dit center.
Et center i en baggård i Rødovre har et andet udtryk end et center i et indkøbscenter eller et center på havnefronten.
Det handler om at finde en stil, der passer lige dér, hvor dit center ligger.

“Vi bestræber os altid på at give centeret et udtryk,der komplimenterer omgivelserne. Udstyret er ens, men de indvendige omgivelser varierer”, fortæller projektchef i SATS, Boaz Kopenhagen.
Ejendom og naboer er med til at afgøre opbygningen af centeret.
Typisk skal ventilationen optimeres, og der skal etableres særligt køl i holdsale.
Elinstallationer skal tilpasses cardio-udstyr, og der skal både laves lydregulering og gode bade- og parkeringsforhold.

Gamle bygninger er generelt sværere at etablere centre i, mens nyere bygninger med betondæk mellem etager giver færre støjgener.
Det betyder ikke, at du skal undgå gamle bygninger, for de kan have masser af charme og potentiale.

Du skal bare lave et ordentligt forarbejde, så de ikke sætter en stopper for dine drømme.

KUNDEGRUNDLAGET
Forskellige geografiske områder har forskellig demografi og dermed kundegrundlag. Større byer giver mulighed for at dyrke nichér, men der er typisk mange centre om buddet. Ligger dit center derimod i provinsen, kræver det bredde i udbuddet eller stærk profilering og specialisering, der kan trække kunder til fra oplandet.
At analysere konkurrencesituationen og målgruppens ønsker, behov, motivationer, barrierer og økonomi, før du tager
væsentlige beslutninger om dit center, er derfor altafgørende.
Det kan virke basalt, men det gør det ikke mindre vigtigt.

”I kraft af at vi beskæftiger os med medical fitness, har vi potentielt en stor målgruppe.
Men vi har valgt at satse på det voksne segment.
Det afgør både, hvad vi har på væggene, og hvem du møder i receptionen”, fortæller Lars Bryde Lind, der er medejer af FysioDanmark Hillerød.

STORT BEHOV FOR PROFILERING

I hovedtræk findes der to typer af fitnesscentre: full service og boutique – dog med mange varianter i hver kategori.
Den første type er det traditionelle fitnesscenter, der udbyder forskellige former for træning.
Her findes lavpris-centre og premiumcentre – og en stor gruppe midt imellem, som generelt kæmper med at positionere sig.

Men her findes fx også fysioterapi klinikker og mindre centre i virksomheder, sportsforeninger og på hoteller.
Boutique-fitness har en specialiseret profil.
Det kan være pilates, yoga, cross fit eller noget fjerde.
Her er masser af potentiale for at profilere sig – men også et mindre kundegrundlag.
Uanset hvilken type center du satser på, så skal du være klar på at tilvalg er lig fravalg. Og at alt skal være gennemført og målrettet netop dit område.

REJSEN GENNEM CENTERET

Den gode træningsoplevelse er ikke en time på løbebåndet med blikket fæstnet på kilometertælleren og så hurtigt ud af centeret igen.
Træning skal være både udfordrende og inspirerende, og derfor skal brugeren føle sig velkommen og godt tilpas – og blive ledt gennem centeret på den mest optimale måde.

”Det værste, jeg ved, er sorte gulv og hvide væge.
Det suger al energi ud.
I stedet skal et center være visuelt inspirerende. Når folk kommer forbi, skal de kigge ind og ønske, at de havde taget træningstøjet med.” Så klart udtrykker CEO i SATS, Jakob Hansen, behovet for at sætte fokus på indretningen og brugeroplevelsen.

ÉN ZONE PR. TRÆNINGSFORM
Zoneinddeling er en populær måde at gribe indretningen an på især i store fullservice-centre.
Det handler om at sætte sig i brugerens træningssko og forestille sig, hvordan vedkommende bevæger sig gennem centeret. Zoner og udstyr skal placeres, så det inviterer til at blive brugt, og så brugeren ikke er i tvivl om, hvad der skal foregå i netop denne del af centeret. På den måde skaber zoneinddeling overblik.

Samtidig taler zoneinddeling godt ind i tidens tendens til personlig træning og træning i mindre grupper, fordi zonerne giver en oplevelse af variation og flow i træningen.
Det kan også inspirere brugere, der ikke er vant til at træne så hårdt, fordi de kan iagttage andre og se, hvad træningen kan drives til.
Og på sigt er det jo de fleste kunders mål at rykke sig.

LYS, LYD OG FARVER SÆTTER STEMNINGEN

Men også i mindre centre er det afgørende, at indretningen afspejler træningsformen.
På den måde hjælper man brugeren med at forstå, hvad der sker i de forskellige dele af centeret.
Det kan være ved at give området med håndvægte et råt look med sandblæste vægge, mens området med løbebånd har god udsigt og tempofyldt musik.
Tunge løft kræver klart lys, mens områder til udstrækning eller afslapning nyder godt af rolig musik og dæmpet belysning.

”Du har først og fremmest et gulv, et loft og fire vægge.
Resten af billedet skal du male, så dine brugere får en god og sammenhængende oplevelse.
Brugerne skal simpelthen føle, at de bliver vejledt af indretningen, for vedholdende træning bygger på motivation”, forklarer Peter Frislund Ipsen, CEO i FIT Partner.

TJEKLISTE

✔Geografi: Hvad kendetegner området?

✔ Demografi: Ud fra hvilket kundegrundlag skal målgruppen findes?

✔ Lokalplaner: Hvordan kommer nærområdet til at udvikle sig i de næste tre, fem eller ti år? Tænk langsigtet.

✔ Bygning: Hvordan er forhold for el, vand, udluftning m.m.?

✔Naboer: Er der naboer, der skal tages hensyn til?

✔ Lokaler: Er det muligt at ændre vægge, loft, vinduespartier m.m.?

✔ Leverandør og udstyr: Hvilket udstyr matcher den ønskede profil?

✔ Stil: Hvilket udtryk skal centeret have? Lav et mindboard og arbejd evt. med zoneinddeling.

✔ Lys og lyd: Hvordan er lysindfaldet? Hvilke farver skal på væggene? Hvilke højttalere skal sættes op, og hvilken musik skal de spille? Både lys og lyd underbygger stemningen.

✔ Personalet: Hvem skal ansættes til reception og undervisning for at skabe glæde og loyalitet?

✔ Detaljerne: Hvilke ekstra ting i indretningen kan give kunderne så god en oplevelse, at de får lyst til at dele den og komme igen?

Når du har været listen igennem, er du klar til at skabe et center, der overgår kundernes forventninger